Atelierul de Detailing explică funcționarea transmisiei hibride Dacia și comparația cu Toyota
Atelierul de Detailing ne aduce o analiză tehnică fascinantă despre funcționarea transmisiei hibride din noile modele Dacia, inclusiv viitorul Bigster. Această transmisie multimodală, deși similară cu hibridele japoneze, prezintă particularități tehnice interesante care o fac unică în peisajul auto. Vlad explică în detaliu cum sistemul hibrid Dacia poate funcționa atât în modul serie (motorul termic acționează doar ca generator), cât și în modul paralel (ambele motoare contribuie mecanic la propulsie), dar nu simultan în proporții variabile ca la Toyota.
Spre deosebire de hibridele clasice europene care folosesc un singur motor electric, sistemul Dacia folosește două motoare electrice - unul pentru propulsie și altul pentru generare și sincronizare. Particularitatea inginerească a acestei transmisii constă în utilizarea unor “craboți” (dog clutches), similar cu cutiile de motocicletă, fără sincronizare convențională. Interesant este că sincronizarea vitezelor de rotație între trepte se realizează prin intermediul motorului electric generator, eliminând nevoia de ambreiaje complexe și scăzând costurile de producție.
Un aspect unic al acestei transmisii este organizarea internă pe trei axe, unde motorul electric are rezervate treptele 1 și 2, iar motorul termic treptele 3, 4, 5 și 6. Aceasta permite ambelor sisteme să funcționeze simultan, oferind multiple combinații între sursele de propulsie. Vlad explică și limitările sistemului - în special faptul că plecările de pe loc sunt întotdeauna electrice, deoarece prima treaptă a motorului termic (treapta 3 a cutiei) este prea lungă pentru demaraj. De asemenea, la accelerații bruște între viteze mari, se poate simți o ușoară discontinuitate în livrarea puterii.
Originalitatea sistemului Dacia provine dintr-o invenție franceză, denumită sugestiv “disco loco box”, creată inițial cu piese Lego ca prototip conceptual. Deși nu atinge versatilitatea sistemului Toyota cu power split, care poate varia continuu proporția de putere între 0% și 100%, soluția Dacia impresionează prin simplitate și eficiență. Spre deosebire de transmisiile cu variație continuă (CVT), sistemul Dacia nu poate găsi “jumătăți” de turație între trepte, dar compensează prin costurile reduse de fabricație și întreținere.
Sistemul este construit din componente relativ simple - o cutie cu șase trepte crabotate fără sincronizare clasică, două motoare electrice și unul termic, fără ambreiaje complexe. Vlad subliniază că marșarierul este realizat exclusiv prin inversarea polarității motorului electric, ceea ce teoretic ar permite viteze mari și în marșarier, limitarea fiind impusă doar electronic. Întreg mecanismul funcționează prin selectarea treptelor cu ajutorul unor furci acționate de motorașe electrice, care pot avea trei poziții: mijloc (neutru), stânga sau dreapta.
În final, rămâne fascinantă eleganța inginerească a acestei soluții. Pornind de la o cutie manuală convențională, inginerii au reușit să creeze un sistem hibrid competitiv, fără complexitatea transmisiilor cu variație continuă ale japonezilor. Vlad menționează că pentru Bigster este deja pregătită o versiune îmbunătățită, cu motoare electrice mai puternice și noi variante 4x4. Simplitatea sistemului face ca reparațiile să fie mai accesibile, iar eficiența să fie aproape de nivelul japonez. Și încă mai sunt secrete de descoperit în această transmisie - Vlad sugerează posibilitatea unei viitoare demonstrații cu o cutie desfăcută sau chiar realizarea unui model funcțional din… Lego.